Služby pro rodiny na Děčínsku
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtejnštejnska a Norska v rámci EHP fondů. Více informací: www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.
Projekt podporovaný Fondem pro nestátní neziskové organizace.
Doba realizace: 1. 4. 2015 – 31. 3. 2016
Výstupy projektu „Služby pro rodiny na Děčínsku“
Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jenž je financován z EHP fondů 2009–2014, se zaměřuje na podporu nestátních neziskových organizací prosazujících veřejný zájem. Hlavním cílem programu je posíleni rozvoje občanské společnosti a zvýšení příspěvku k sociální spravedlnosti, demokracii a udržitelnému rozvoji. Program se konkrétně zaměřuje na podporu demokracie, lidských práv a genderové rovnosti a na posilování kapacit nestátních neziskových organizací stejně jako na specifické potřeby minoritních skupin, včetně Romů. Program se také zaměřuje na ochranu životního prostředí a klimatické změny.
Cílem projektu Služby pro rodiny na Děčínsku je rozšíření a zkvalitnění nabídky služeb pro rodiny s dětmi na Děčínsku, především pro rodiny v obtížné životní a sociální situaci a pro rodiny pěstounské, a zároveň zlepšení a zefektivnění spolupráce mezi státní a nestátní sférou v rámci regionu.
Cílem jednotlivých aktivit je:
- Nastavit nový model individuálního plánování v rodinách, především ve spolupráci s OSPOD, jehož součástí bude i přesná specifikace, kdo je a kdo není vhodným klientem pro poskytování služeb, a způsob společného sjednávání zakázky, která bude pro klienty srozumitelná, motivující a dosažitelná, což povede k zefektivnění služeb a zlepšení spolupráce obou organizací. Služba také bude pro klienty atraktivnější a bude lépe přispívat k posilování rodičovských kompetencí.
- Aplikace nově vytvořených a naučených metod práce a spolupráce minimálně ve 20 rodinách.
- Přenesení nově vytvořených metod a postupů i na spolupráci s dalšími organizacemi a nabídka know-how i dalším organizacím pracujícím s rodinami.
- Rozšíření pověření k výkonu sociálně-právní ochrany, abychom se stali pověřenou osobou pro uzavírání a realizaci dohod o výkonu o pěstounské péče a zajištění všech podpůrných služeb, na které mají pěstouni v rámci těchto smluv nárok.
- Uzavření a realizace dohod alespoň v 10 pěstounských rodinách.
- Příprava a realizace dvou vzdělávacích programů zaměřených na sociálně vyloučené klienty. Jeden bude zaměřený na finanční gramotnost a dluhy (8 hodin), druhý na získání pracovního uplatnění (25 hodin). Sestavené programy bude možné v dalších letech opakovaně realizovat.
- Zlepšení fundraisingu organizace a sestavení fundraisingového plánu.
Výstupy projektu „Služby pro rodiny na Děčínsku“
1) Metodika spolupráce s OSPOD:
Poslání v rámci spolupráce
OSPOD Děčín: Posláním OSPOD je koordinovat spolupráci s dalšími organizacemi při práci v rodinách, v nichž je vývoj dítěte nějak ohrožen. Snaží se o zajištění co nejkomplexnějších služeb pro zlepšení situace, pomáhá zajišťovat odbornou pomoc a zaštiťuje práci v rodině svou autoritou. Zároveň kontroluje dosažené pokroky.
Služby pro rodiny CHSD: Zajišťují individuální podporu rodinám založenou na partnerském přístupu. Na základě cílů identifikovaných spolu s OSPOD a uvedených v individuálních plánech ochrany dítěte (IPOD) sestavuje a realizuje s rodinou individuální plán spolupráce a pomáhá rozvíjet kompetence rodiny k samostatnému fungování.
Kompetence a pravomoci
OSPOD Děčín:
- vstupuje do rodin a provádí šetření situace,
- shromažďuje a vyhodnocuje informace od dalších organizací,
- sestavuje IPOD,
- informuje rodiny o možnostech podpory a pomáhá zajistit další odbornou pomoc,
- hodnotí situaci dítěte v rodině a podílí se na rozhodování v jeho zájmu,
- poskytuje podporu rodině ke zlepšení situace,
- svolává a organizuje případové konference,
- spolupracuje s dalšími organizacemi ve prospěch dítěte a jeho rodiny,
- spolu s rodiči a dalšími organizacemi určuje cíle práce v rodinách,
- má právo ukládat rodičům úkoly pro zajištění zdravého vývoje dítěte,
- podává návrhy na omezení rodičovské zodpovědnosti.
Služby pro rodiny CHSD:
- zajišťují partnerskou pomoc rodinám,
- pomáhají rodině stanovit cíl spolupráce a podílejí se na jeho naplnění,
- navazují osobní kontakt s rodinou, který umožňuje hlouběji poznat její priority, motivace, silné i slabé stránky a dokáže s nimi pracovat,
- informují OSPOD o závažných skutečnostech ohrožujících vývoj dítěte v rodině,
- podporují cíle rodiny, pokud nejsou v rozporu se zájmem dítěte,
- zajišťují pravidelnou podporu rodiny při svých návštěvách (obvykle 1-3x týdně),
- podporují rozvoj kompetencí rodičů a jejich samostatnost ve vedení rodiny,
- snaží se spolu s rodinou naplňovat cíle stanovené v IPOD,
- spolupracují s dalšími organizacemi ve prospěch dítěte a jeho rodiny,
- usilují o co největší samostatnost rodin,
- pomáhají rodinám řešit aktuální situace,
- podílí se na vyhodnocení spolupráce v rodinách.
Definice klienta společné práce
Klientem je rodina v obtížné situace, která má zájem situaci nějak řešit. Připouští si existenci nedostatků a je ochotná spolupracovat na jejich odstraňování s nějakou organizací. Rodina si připouští spoluodpovědnost za stávající situaci a je připravena se aktivně podílet na jejím řešení. Rodiče mohou mít pro vedení rodiny v současnosti nedostatečné kompetence, rozhodující je ale motivace se svou situací něco dělat.
Zahájení společné práce/navázání kontaktu s klientem
Klienta pro spolupráci vytipuje OSPOD:
Pokud se OSPOD domnívá, že by klient mohl být vhodný pro spolupráci s CHSD, nabídne klientovi tuto variantu. Stručně ho seznámí s nabídkou CHSD a nabídne mu společnou schůzku. Při ní se klient dozví podrobnější možnosti spolupráce. Pokud klient se spoluprací souhlasí a jeho potřeby odpovídají nabídce CHSD, zařadí OSPOD CHSD do klientova IPOD. Je-li potřeba spolupráci blíže vyjasnit, je možná další společná schůzka OSPOD, rodiny a CHSD, kde se obsah spolupráce vyjasní. Konkrétní plán spolupráce pak sestavuje CHSD s rodinou, přičemž tento plán zohledňuje jak cíle IPOD, tak osobní cíle rodiny.
Klient nejprve kontaktuje CHSD
Naváže-li nějaký klient spolupráci s CHSD a zjistí se, že je zároveň klientem OSPOD, informuje ho pracovník Služeb pro rodiny o ohlašovací povinnosti, kterou vůči OSPOD máme v případě zjištění závažného ohrožení dítěte v rodině. Zároveň požádá klienta, aby OSPOD buď sám informoval o spolupráci s CHSD, nebo ho požádá o souhlas toto učinit. I kdyby klient nesouhlasil s bližší spoluprací mezi organizacemi, je vhodné, aby OSPOD alespoň věděl, že CHSD je s klientem v kontaktu. Pokud klient souhlasí se spoluprací s OSPOD, může CHSD iniciovat společnou schůzku, na které se vyjasní obsah spolupráce. Ten se může stát i součástí IPOD.
Plánování spolupráce
Rámcová spolupráce je plánovaná na společných schůzkách zástupců rodiny, OSPOD a CHSD. Často se jedná o plán vyplývající z IPOD. V rámci plánování je stanoven cíl a rozdělena zodpovědnost za jeho dosažení. Konkrétní individuální plán spolupráce s rodinou pak vzniká při návštěvách CHSD v rodině a vedle plánu stanoveného IPOD v něm mohou být i další individuální cíle rodiny. Pokud dochází k větším odchylkám od cílů stanovených v IPOD, měla by být iniciována další společná schůzka všech účastníků spolupráce.
Předávání informací
Obě organizace se vzájemně informují o podstatných změnách v rodině (např. změna adresy, místa pobytu, nový člen domácnosti apod.), praktických informacích potřebných pro spolupráci (změna telefonního čísla) a situacích ohrožujících děti v rodině. Rodina je s předáváním těchto informací obeznámena (výjimkou jsou údaje o týrání nebo zneužívání dětí). Předávání probíhá nejčastěji telefonicky nebo při osobním kontaktu, případně emailem. Vedle toho podává CHSD minimálně jednou za dva měsíce OSPOD písemnou zprávu o situaci v rodině s ohledem na cíle stanovené IPOD.
Řešení mimořádných situací
V případě zjištění závažných situacích informuje CHSD OSPOD, který má kompetenci k intervenci. Jedná-li se o týrání nebo zneužívání dětí, může tak CHSD učinit i bez vědomí rodiny. Pokud se jedná o méně závažnou situaci, je rodina o nutnosti oznámit situaci na OSPOD informována a je jí i nabídnuta možnost, aby o situaci informovala OSPOD sama. Pokud se o mimořádné situaci dozví OSPOD, se souhlasem rodiny rovněž předává informace CHSD, případně podporuje rodinu, aby pracovníka CHSD informovala sama. Obě organizace oceňují a podporují, pokud rodina přebírá za vzniklé problémy odpovědnost a staví se aktivně k jejich řešení. Pokud to situace vyžaduje, může kterákoliv ze stran iniciovat společnou schůzku, která se bude vzniklou situací zabývat.
Vyhodnocování spolupráce
Vyhodnocování spolupráce probíhá na společné schůzce rodiny, OSPOD a CHSD. Tato schůzka se koná minimálně jednou za šest měsíců a vyhodnocuje se při ní pokrok dosažený v rámci IPOD, případně se hledají nové možnosti a upravuje se další cíl spolupráce. K vyhodnocení rovněž dochází při úplném splnění společného plánu, nebo pokud chce rodina spolupráci s CHSD ukončit. Je-li to možné, mělo by vyhodnocení probíhat za účasti všech tří stran. Pokud jedna z nich přítomna být nemůže, měla by přesto být s výsledkem zhodnocení aspoň rámcově obeznámena.
Ukončování spolupráce
Ukončení spolupráce je nejčastěji z těchto důvodů:
- cíl spolupráce byl zcela naplněn a situace v rodině je stabilizovaná, není ani nutný další dohled,
- v IPOD není žádný cíl, který by odpovídal nabídce CHSD nebo na kterém by rodina chtěla s CHSD spolupracovat,
- rodina si další spolupráci nepřeje,
- rodina změní bydliště a spadá pod jiný OSPOD nebo je mimo dosah služeb CHSD,
- rodina se třikrát bez omluvy nedostaví na domluvenou schůzku nebo není v době domluvené schůzky doma,
- rodina neplní domluvené cíle spolupráce, žádný z cílů není realizován ani zčásti.
2) Standardy kvality SPOD
Úplné znění dokumentu Standardy kvality SPOD.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtejnštejnska a Norska v rámci EHP fondů. Více informací: www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.
Spolupráce s OSPOD Děčín podpořený v rámci dotačního programu Rodina a ochrana práv dítěte
Cílem projektu je rozvíjet a podporovat spolupráci s OSPOD Děčín v rodinách, v nichž je vývoj dětí nějakým způsobem ohrožen. Na základě individuálního plánu ochrany dítěte společně sestavujeme sanační plány, které pomohou k posílení kompetencí rodičů v péči o děti, zlepšení celkové situace v rodině a stanoví i další oblasti, v nichž děti potřebují podporu – např. školní příprava nebo trávení volného času. Práce v rodinách bude probíhat v úzké spolupráci s OSPOD, který bude s vědomím rodiny o situaci pravidelně informován a minimálně jednou za 6 měsíců se uskuteční společná schůzka rodiny, pracovníků OSPOD a CHSD.
V rámci projektu budeme takto spolupracovat s asi 17 rodinami, včetně pěstounských rodin, a 10 dětmi, které budou potřebovat pomoc se školní přípravou, a zrealizujeme minimálně 47 individuálních plánů. Pro děti se zároveň uskuteční 35 setkání nízkoprahového kreativního a alespoň 10 prázdninových výletů, které přispějí ke zkvalitnění trávení volného času dětí z rizikového prostředí.
„Aktivity projektu Spolupráce s OSPOD Děčín jsou podpořeny z dotačního programu Rodina a ochrana práv dětí MPSV.“
Terénní práce v rodinách
s podporou Nadace Terezy Maxové
Pro rok 2015 získalo Charitní sdružení Děčín podporu na práci v rodinách od Nadace Terezy Maxové. V rámci projektu chceme rozvíjet terénní služby pro rodiny na Děčínsku. Naším hlavním cílem je rozšířit kapacitu služby a zajistit pro její realizaci alespoň 4 terénní pracovníky na celý úvazek. Počet rodin, kterým budeme moci poskytnout služby, tak bude až o deset vyšší. Věříme, že se těmto rodinám podaří zlepšit podmínky natolik, aby děti mohly v rodině zůstat a měly zajištěné podmínky po svůj zdravý vývoj. Vedle toho budeme moci pokračovat v nadstandardních službách jako je pomoc se školní přípravou u dětí, kterým rodiče tuto pomoc nemohou poskytnout, pořádání nízkoprahového kroužku jedenkrát týdne nebo letních výletů. Chceme také nadále zlepšovat spolupráci s Oddělením sociálně právní ochrany v Děčíně, abychom mohli služby poskytovat co nejefektněji a nejúčelněji.
Cíl projektu:
Charitní sdružení Děčín dlouhodobě zajišťuje terénní sociálně aktivizační služby v rodinách s dětmi. Terénní asistentky pravidelně navštěvují rodiny 1-3x týdně a společně s rodiči se snaží zlepšit situaci v rodině a zvýšit kompetence rodičů natolik, aby rodina dokázala zajistit podmínky pro zdravý vývoj dětí. Působíme na Děčínsku, kde počet rizikových rodin stoupá, a v současné době přestáváme být schopni pokrýt zájem o služby. Proto chceme v rámci projektu zajistit stabilní počet alespoň 4 terénních pracovníků, což umožní zvýšit kapacitu služby. V současné době zvládáme ročně pracovat s 30-35 biologickými nebo pěstounskými rodinami, díky navýšení úvazků by se tento počet zvýšil na 40-45 (záleží na dojezdové vzdálenosti do rodin (služby poskytujeme rodinám v dojezdové vzdálenosti hromadnou dopravou do 60 minut od Děčína), což znamená, že budeme schopni poskytnout služby v 10 rodinách navíc oproti současnému stavu. Úspěšnou spolupráci, která vede k alespoň částečnému zlepšení situace v rodině, se daří realizovat v 80% rodin.
Vedle toho chceme v rámci projektu realizovat aktivity nad rámec služeb stanovených zákonem, které nemůžeme hradit z veřejných zdrojů, ale které považujeme za velmi přínosné pro klienty. Jedná se především o pomoc se školní přípravou dětem v těch rodinách, kterým rodiče sami pomoci nemohou (sami nemají základní vzdělání, jsou to cizí státní příslušníci, mají v péči další malé děti). Cílem je pomoci těmto dětem, aby dosahovaly takových školních výsledků, pro které mají předpoklady, a dosáhly v budoucnu nějaké kvalifikace. U starších dětí je součástí podpora v samostatnosti, aby se naučily samy se učit, a hledání možností dalšího vzdělávání. Rodina je vždy motivována, aby se na školní přípravě podílela, nakolik jí to její možnosti dovolí. Chceme takto pomáhat aspoň 40 dětem a alespoň 35 z nich bude ve škole minimálně prospívat.
Další oblastí, kterou veřejné zdroje nehradí, jsou volnočasové aktivity. Ve spolupráci s nadací Rodina a děti podporujeme účast dětí v dostupných kroužcích. Vedle toho realizujeme nízkoprahový kreativní kroužek pro děti z klientských rodin a jejich kamarády, který se koná ve školním roce jednou týdně. O prázdninách pak pořádáme pro děti výlety do okolí. Tyto aktivity snižují sociální vyloučení dětí z klientských rodin, protože jim umožňují zažívat stejné věci jako jejich vrstevníci, na které by jinak rodiny neměly prostředky. Posiluje také sociální kompetence dětí. Celkově chceme uspořádat alespoň 32 setkání kroužku a 12 prázdninových výletů, kterých se s různou frekvencí zúčastní 20 dětí z klientských rodin.
Součástí projektu je i rozvoj a aktualizace metodiky spolupráce s OSPOD, aby co nejvíce odpovídala požadavkům terénu i Zákona o sociálně právní ochraně dětí. Zlepšená metodika přispěje k zefektivnění služeb pro rodiny.
Plánované aktivity:
Přijetí stálého čtvrtého terénního pracovníka pro práci s rodinami, jeho zaučení a zapracování, což zvýší kapacitu služby o cca 10 rodin ročně, což znamená alespoň 40 individuálních klientů, 15 dospělých a 25 dětí.
Práce v 10 nových rodinách Službu kontaktuje buď sama rodina nebo OSPOD, který služby rodině nabídne. Pokud se s rodinou dohodneme na poskytování služeb, začne ji terénní pracovník navštěvovat podle možností a zájmu 1-3x týdně. Do dvou měsíců sestaví plán spolupráce a stanoví si cíl, kterého by chtěli společně dosáhnout. Je-li rodina v péči OSPOD, podílí se na sestavení plánu také OSPOD. Maximálně jednou za půl roku probíhá vyhodnocení plánu a naplánování dalšího postupu spolupráce. V 10 nových rodinách plánujeme uskutečnit aspoň 15 plánů s 80% úspěšností splnění (tj. aspoň částečně se podaří splnit stanovené cíle a otázka odebrání dětí z rodiny nebude aktuální).
Realizace pomoci se školní přípravou 40 dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí (pomoc realizují jak terénní pracovníci, tak i dobrovolníci a osoby na DPP), kde alespoň v 35 případech dojde k zlepšení prospěchu, aby děti nepropadaly.
Nízkoprahový kreativní kroužek pro děti z klientských rodin. Uskuteční se aspoň 32 setkání kroužku, kterých se zúčastní (s různou četností) aspoň 15 dětí. Kroužek jim pomůže smysluplněji trávit volný čas, sníží jejich sociální vyloučení a zlepší jejich sociální kompetence.
Prázdninové výlety. Během letních prázdnin uskutečníme alespoň 12 výletů pro děti z klientských rodin. Výlety zlepší sociální začlenění dětí, které tak budou mít prázdninové zážitky obdobné jako jejich vrstevníci a přispějí k jejich smysluplnému trávení volného času. Zúčastní se jich aspoň 15 dětí. Úpravy metodiky spolupráce s OSPOD. OSPOD je dlouhodobě nejvýznamnější spolupracující organizací pro naši sociálně aktivizační službu pro rodiny s dětmi. Proto se snažíme, aby naše spolupráce byla co nejefektivnější a co nejvíce odpovídala potřebám klientských rodin i požadavkům Zákona o sociálně právní ochraně dětí. Z efektivní spolupráce těží všichni klienti i pracovníci. Za aktualizaci metodiky zodpovídá koordinátor projektu a vedoucí OSPOD, které se minimálně 2x ročně scházejí a spolupráci obou organizací konzultují, případně navrhují potřebné změny.
Asistenční služba pro rodiny s dětmi 1
Od 14. 6. 2007 jsme realizovali nový projekt podpořený grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.
Cílem projektu je zkvalitnění práce asistenční služby pro rodiny s dětmi, její personální stabilizace, lepší zapojení do systému služeb poskytovaných rodinám s dětmi v rámci regionu (a pomoc s vytvářením skutečně fungujícího systému) a rozšíření poskytovaných služeb o některé aktivity, které se nám jeví jako užitečné.
Asistenční služba pro rodiny s dětmi funguje na Děčínsku od roku 1997. Jedná se o podpůrnou službu pro sociálně problematické rodiny s dětmi, které z různých důvodů (nedostatek schopností nebo zkušeností, špatná ekonomická a sociální situace, dluhy, nemoc apod.) nedokážou zajistit svým dětem adekvátní podmínky pro jejich vývoj. Mají však snahu situaci zlepšit – jedná se tedy především o služby sanace rodiny, které by měly zajistit do budoucna lepší fungování rodiny, aby děti nemusely odcházet do ústavní péče.
Rodiny jsou kontaktovány prostřednictvím OSPOD, Okresního soudu nebo se mohou o službách dočíst ve sdělovacích prostředcích nebo dozvědět od známých. Pokud projeví o službu zájem, začne do rodiny dle potřeby a možností docházet asistentka cca. 1x-3x týdně a společně s rodiči začne pracovat na zakázce – tj. zformulování toho, co by rodina chtěla zlepšit a práce na dosažení služby. Cílem je především rodinu motivovat a rozvíjet její kapacitu – asistentka by neměla dělat potřebné věci místo rodiny. Cílovým stavem je opět samostatně fungující rodina, nikoliv rodina závislá na asistentce: s výjimkou případů, kde je důvodem spolupráce závažná nemoc jednoho nebo obou rodičů by spolupráce s asistenční službou neměla přesahovat dva roky. Doplňkovou službou asistenční služby je pomoc se školní přípravou dětí ze sociálně problematického prostředí – především v těch případech, kdy děti ve škole neprospívají, když intelektuálně by měly učební program zvládat, a rodiče jim nemohou pomoci (např. sami mají jen zvláštní školu, jsou to cizí státní příslušníci, v rodině jsou mladší děti vyžadující větší péči). Služba je v regionu využívaná (celkem pracuje ročně s cca 15 rodinami a 25 dětmi v programu „doučování“), přesto cítíme potřebu dalšího zkvalitnění, které by mělo být náplní tohoto projektu.
Vedle pokračování stávajících služeb by tedy projekt měl naplnit následující cíle:
1) Personální stabilizace a doplnění kvalifikace – podmínky standardizace služby – služba dlouhodobě trpí častým střídáním zaměstnankyň a jejich nedostatečnou kvalifikací (okres Děčín je regionem s vůbec nejnižší vzdělaností v rámci republiky, absolventi vyšších a vysokých škol se část nevracejí, ale hledají si práci jinde: v rámci projektu by měl být tým doplněn perspektivními pracovnicemi a měl by být vytvořen a nastartován systém jejich dalšího vzdělávání (kroky: vyhledání vhodných pracovnic, vytvoření individuálních studijních plánů podle požadavků Zákona o sociálních službách a zájmu zaměstnankyň, nastartování procesu).
2) Lepší zapojení služby do systému služeb v rámci regionu – lepší propojení služeb. – asistenční služba usiluje o spolupráci s ostatními organizacemi v rámci regionu, které pracují s rodinami. Většina organizací je však často zaneprázdněna zajišťováním vlastního provozu a mnohdy není prostor k vyjasnění, jaké má kdo poslání: dochází pak k duplicitě služeb, špatnému vytipovávání klientů (služba je doporučena klientům, pro které není vhodná a naopak se o ní nedozvědí ti, kteří by ji využily), nedorozuměním atd. V rámci projektu chceme s místními organizacemi vytvořit mechanismus a pravidla efektivní spolupráce (zájem projevil mj. OSPOD, Mateřské centrum Bělásek a Probační a mediační služba) (kroky: oslovení jednotlivých subjektů, workshopy s cílem vzájemného poznání, navržení možnosti spolupráce, stanovení kompetencí pro jednotlivé organizace, vytvoření mechanismů a pravidel pro praxi).
3) Rozšíření spolupráce o práci s ústavy – práce s rodiči, jejichž děti byly odebrány na možnostech jejich návratu Služba se věnuje ohroženým rodinám, domníváme se však, že by se dala rozšířit i o spolupráci s rodinami, z kterých děti musely odejít nebo byly odebrány, ale kde rodiče mají zájem, aby to tak nezůstalo: chceme navázat spolupráci s dětskými domovy v okolí a i s jejich pomocí vyhledávat vhodné rodiny pro tuto část projektu a společně pak s rodiči pracovat na možném návratu dětí do rodiny, aby v co největším počtu případů nebylo umístění dětí do dětského domova konečným řešením, ale pouze přechodným opatřením (kroky: oslovení ústavů, vytvoření metodiky spolupráce, pilotní spolupráce s vytipovanými rodinami).
4) Doplnění služby o individuální práci s dětmi a mladistvými, o jakousi komplexní výchovu k zaměstnanosti.
Podprojekt pomoci se školní přípravou je velmi úspěšnou a vyhledávanou službou, chtěli bychom ho rozšířit o ucelenější program přípravy na budoucí povolání – toto téma je v sociálně slabších rodinách často neřešené a děti se o budoucím povolání rozhodují na poslední chvíli.
V rámci projektu dvě asistentky systematicky pracovaly s rodinami, které se v nějakém aspektu jeví jako dysfunkční (např. opakovaně se dostávají do finančních problémů, objevují se stížnosti na nedostatečnou péči o děti, jsou ohroženy ztrátou bydlení, rodiče nemají patřičné dovednosti, aby zvládli chod domácnosti apod.), ale které zároveň chtějí tuto situaci řešit. Cílem projektu je podpořit tyto rodiny v jejich silných stránkách a doplnit jejich kompetence tam, kde jsou nedostatečné, motivovat rodiče k řešení problémů a hledání možností pozitivních změn ve fungování rodiny a pomáhat odkrývat vnitřní zdroje rodiny a zároveň plně respektovat autonomii rodiny. Vhodné rodiny pro tuto službu vytipovává Oddělení sociálně právní ochrany dětí MÚ Děčín, opatrovnické oddělení Okresního soudu v Děčíně anebo rodiny kontaktují službu samy. Spolupráce s rodinou probíhá podle společně sestavovaného písemného plánu, který je minimálně jednou za půl roku vyhodnocován, případně korigován – iniciativa rodiny má tedy klíčovou roli. V rámci regionu se jedná o jedinou podpůrnou, prakticky orientovanou službu pro rodiny s dětmi.Délka spolupráce s jednou rodinou se pohybuje kolem 2 let.
V roce 2005 navštěvovaly 2 asistentky asistenční služby pravidelně 11 rodin (z toho jsou 4 nové), své služby tak poskytovaly 21 dospělým a 32 dětem. Na začátku roku byla ukončena spolupráce s 5 rodinami, protože rodiny i asistentka dospěly k závěru, že se situace stabilizovala na maximu možností této rodiny a další spolupráce nemá smysl. Ve 2 dalších rodinách, kde asistenční služba působí po delší dobu, došlo k omezení spolupráce na minimum, kdy je asistentka pro rodinu pouze podporou a rodina víceméně funguje samostatně. Intenzivněji se vždy pracuje s novými rodinami (v loňském roce byla navázána spolupráce se 4 rodinami), kde je potřeba nastartovat proces změny a hledat možnosti pro lepší fungování. V jedné rodině byly děti z rodiny odebrány, asistentka však s matkou stále udržuje určitý kontakt a pomáhá jí zorientovat se v nové situaci a rozhodnout se, co vlastně sama chce a co bude pro ni i děti nejvhodnější variantou (matka má nového partnera, se kterým čeká dítě – tento partner její děti z předchozích dvou vztahů neakceptoval, a proto docházelo k častým konfliktům).Projekt byl realizován v úzké spolupráci s Odborem sociálně právní ochrany dětí Městského úřadu Děčín, s jehož pracovnicemi se asistentky pravidelně stýkají a společně řeší situaci některých klientů (samozřejmě také spolu se samotnými klienty). Asistenční služba Charitního sdružení Děčín je pověřena výkonem sociálně právní ochrany dětí a spolupracuje i s opatrovnickým oddělením Okresního soudu v Děčíně. Ve vytypovaných vhodných případech bývá účastníkem jednání jako kolizní opatrovník nezletilých.
Asistenční služba pro rodiny s dětmi 2
Projekt je podpořený grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.
Cílem projektu je reorganizace služby, efektivnější využití kvalifikovaných pracovnic a zapojení většího počtu dobrovolníků, osob z evidence úřadu práce a matek na rodičovské dovolené do služeb, které nevyžadují speciální kvalifikaci (doučování), rozšíření poskytovaných služeb v rámci navázané spolupráce se Střediskem výchovné péče ETOP Děčín a rozšíření služeb poskytovaných rodinám o některé aktivity, především se zaměřením na trávení volného času dětí a společný čas v rodinách.
Asistenční služba pro rodiny s dětmi funguje na Děčínsku od roku 1997. Jedná se o terénní podpůrnou službu pro sociálně problematické rodiny s dětmi, které z různých důvodů (nedostatek schopností nebo zkušeností, špatná ekonomická a sociální situace, dluhy, nemoc apod.) nedokážou zajistit svým dětem adekvátní podmínky pro jejich vývoj. Mají však snahu situaci zlepšit – jedná se tedy především o služby sanace rodiny, které by měly zajistit lepší fungování rodiny, aby děti nemusely odcházet do ústavní péče, případně aby se mohly vrátit z náhradní rodinné péče do své původní rodiny.
V loňském roce získal projekt podporu v rámci 1. výzvy Blokového grantu pro NNO finančních mechanismů EHP/Norska. Cílem bylo zajistit pokračování stávajících služeb, jejich personální a profesní stabilizace, rozšíření nabídky služeb a navázání užší spolupráce s okolními organizacemi, které s rodinami pracují. Konkrétně se jednalo o vytvoření plánu na doplnění vzdělání pracovnic služby a zahájení jeho realizace, lepší zapojení do systému služeb v rámci regionu a vytvoření metodiky spolupráce s dalšími organizacemi, rozšíření nabídky služeb o spolupráci s ústavy náhradní rodinné péče a rodinami, z nichž byly děti odebrány a které chtějí usilovat o jejich návrat, a doplnění služby o komplexnější práci v rodinách zaměřenou na budoucí profesní uplatnění dětí.
Za nezbytné pak považujeme pokračování dalšího vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovnic projektu. Tento projekt má velmi pozitivní efekt na kvalitu služby, především se nám podařilo najít další způsoby, jak kontaktovat klienty, pro které je služba přínosná, a lépe propojit naše služby s dalšími službami v regionu. Práce v rodinách je díky projektu komplexnější. Zároveň nám však projekt přinesl další impulsy a možnosti pro rozvoj, které bychom rádi vedle stávajících služeb s podporou Blokového grantu realizovali.
Jedná se především o následující oblasti a cíle:
1) Rozvíjení spolupráce se Střediskem výchovné péče – ETOP Děčín na vytvoření programu, který propojí terapeutickou a terénní aktivizačně-motivační práci. Vznikne tak komplexní program pro rodiny, kde rodiče nezvládají své děti, kde bude složka poradenská a terapeutická doplněna o terénní práci s rodinou v jejím přirozeném prostředí. Pokládáme takový program za velmi efektivní, proto bychom ho rádi nastartovali a počítáme i se zpracováním metodiky a zkušeností do článku v odborném tisku např. ÉTHUM. (kroky: proškolení pracovnic asistenční služby v problematice práce s dětmi s problémovým chováním, vytipovávání vhodných rodin a práce s nimi, tvorba a úpravy metodiky tohoto komplexního programu, příprava článku pro odborný tisk.)
2) Reorganizace služby a efektivnější využití kvalifikovaných pracovnic. Součástí nabízených služeb je i pomoc se školní přípravou dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pokus se nejedná o děti se specifickými problémy (především LMD) nevyžaduje tato práce zvláštní kvalifikaci a není nutné, aby ji vykonávaly odborné pracovnice. Chceme vytvořit efektivnější systém, který do této činnosti zapojí dobrovolníky ze středních a vysokých škol. A dále osoby z registru úřadu práce a rodiče na rodičovské dovolené, pro které bude tato činnost možností přivýdělku. Kvalifikované pracovnice budou pracovat pouze s dětmi, které vyžadují odborný přístup, a jedna z nich bude pověřená koordinací, ale jinak se pracovnice budou moci věnovat odborné práci v rodinách, což zefektivní jejich práci. Díky zapojení většího počtu osob bude možné nabídnout pomoc se školní přípravou většímu počtu klientů (kroky: příprava propagace možnosti dobrovolnické práce a její realizace, dořešení akreditace dobrovolníků v organizaci, vyhledání vhodných kandidátů z řad nezaměstnaných a žen na rodičovské dovolené, příprava systému práce s nimi (kontakt, proškolení, kontrola práce) a zahájení celého systému.)
3) Podpora trávení volného času v rodinách. Jedním z problémů sociálně slabších rodin je, že nedokážou hledat možnosti, jak společně trávit čas a jak čas vyplnit svým dětem. Chceme toto téma v rodinách častěji otevírat a přinést i některé nové možnosti – zprostředkovávat nabídku vhodných a cenově dostupných kroužků pro děti, ve spolupráci s Mateřským centrem Bělásek realizovat kreativní kroužek pro děti z klientských rodin obou organizací, který zároveň napomůže integraci dětí ze sociálně slabšího prostředí, jednou měsíčně se bude jednat o program, do kterého se budou moci zapojit i rodiče, a dvakrát ročně chceme organizovat celodenní programy pro klientské rodiny, aby rodiny našly více variant, jak společně trávit čas. (kroky: naplánování kroužku a zjištění zájmů dětí, jeho realizace, příprava víkendových akcí pro rodiny a jejich realizace).
Vedle toho budeme pokračovat ve stávající práci s rodinami. Podpora z Blokového grantu by nám měla umožnit překlenout období, které Ústecký kraj potřebuje k dotvoření a nastartování systematičtější a dlouhodobější podpory sociálních služeb na svém území, ve kterém se s Asistenční službou pro rodiny s dětmi Charitního sdružení Děčín rovněž počítá.
Veřejná sbírka „Pomozte dětem“
V rámci 13. ročníku veřejné sbírky „Pomozte dětem“ byly Charitnímu sdružení Děčín podpořeny 2 individuální projekty. Díky prvnímu projektu Míša D. jsme mohli pro šestiletou dívku s dětskou mozkovou obrnou zakoupit zdravotní kočárek a boty. Tyto pomůcky přispěly ke zkvalitnění života naší klientky. Dále byla podpořena mzda asistentky, která s dívkou individuálně pracovala na osvojování dovedností potřebných k zahájení školní docházky a doprovázela ji i do předškolních kolektivních zařízení, aby byla Míša na školu nakonec dobře připravená a přechod mohla zvládnout.
Druhý individuální projektem je „Autosedačka pro Elenu“. Z finančních prostředků mohla být pro dívku s těžkou mentální retardací kombinovanou s dalšími postiženími pořízena autosedačka, která lépe vyhovuje potřebám matky na manipulaci s dívkou a přesuny autem se tak pro rodinu výrazně usnadnily.
Na startu bez překážek
Projekt „Na startu bez překážek“ je realizován od listopadu 2005 a je podporován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky v rámci programu PHARE 2003.
Projekt byl zaměřen na odstraňování překážek, které některým lidem brání uplatnit se na trhu práce. Projekt má dvě složky. První z nich je terénní práce, kdy tři asistentky bezplatně pomáhají se školní přípravou dětem, které nezvládají nároky školy a rodiče jim z různých důvodů nemohou pomoci sami ani nemají prostředky, aby jim doučování platili. Děti tak mají šanci získat vyšší vzdělání a do budoucna lepší kvalifikaci a šance na profesní uplatnění. Do konce roku 2005 se takto začalo pracovat s 6 dětmi. Vedle toho tyto terénní asistentky monitorují prostřednictvím dotazníků situaci na trhu práce v Děčíně a okolí a zprostředkovávají v rodinách, kde pracují, informace o možnostech zaměstnání nebo samostatného podnikání. Druhou složkou projektu, která byla v roce 2005 v přípravné fázi, je tzv. projektová kancelář, která bude poskytovat bezplatné asistenční služby těm, kteří uvažují o samostatném podnikání, ale nevědí si úplně rady s prvními kroky. Kancelář nabídne pomoc při kontaktu s úřady, při vytváření podnikatelského záměru, při vytipování a získání dostupných finančních dotací a půjček a zprostředkovává kontakty na potřebné specializované služby, jako je například zajištění hygienických norem nebo požadavků na bezpečnost práce.
Projekty, na kterých jsme se podíleli
jako partneři:
Občanská poradna Děčín fungovala jako regionální středisko Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o.s.
Od března 2010 do března 2011 jsme poskytovali poradenství lidem s kriminální minulostí, prováděli analýzu situace na trhu práce v Ústeckém kraji a organizovali besedy ve věznicích v Ústeckém regionu. Fungovali jsme jako regionální středisko Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o.s. v rámci projektu Život po vězení – www.spj.cz. Více informací najdete zde: www.spj.cz.
„Život po vězení – Reintegrační program Plus pro příslušníky romské komunity – Regionální středisko 1“, č. projektu: CZ.1.04/3.2.01/19.00020.
Realizátor: Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o.s.
Předmětem služeb bylo zajištění vybraných služeb v Ústeckém kraji pro osoby s kriminální minulostí v rámci projektu OP LZZ „Život po vězení – Reintegrační program Plus pro příslušníky romské komunity – Regionální středisko 1“.
Mezi dodávané služby patřily:
- zpracování analýzy pracovních nabídek a vytvoření databáze potencionálních zaměstnavatelů
- realizace besed ve věznici Nové Sedlo se zaměřením na osoby vycházející z výkonu trestu (otázky zaměstnání, možnosti základního finančního zajištění, přehled ubytovacích míst, informace a kontakty na poradenské organizace apod.)
- Základní poradenství pro osoby opouštějící VTOS a doplňkové aktivity (například podpora sociálních kompetencí, pomoc při hledání bydlení, zaměstnání, jednání s úřady a řešení zadluženosti a dalších aktuálních problémů apod.)