Nízkoprahový klub pro děti a mládež ?

Služba je určena dětem a mládeži, které se ocitly v obtížné životní situaci nebo jsou jí ohroženy a které nevyhledávají standardní formy institucionalizované pomoci a péče. Jde o navázání a udržování kontaktu, poskytování informací, odbornou pomoc, podporu a vytváření podmínek pro sociální začlenění a pozitivní změnu ve způsobu života. Jedná se o ambulantní případně terénní formu sociální služby nízkoprahového charakteru.

Cílem je umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky, aby v případě zájmu mohly řešit svoji nepříznivou sociální situaci.

Co znamená pojem nízkoprahový?

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež se hlásí k principům poskytování sociálních služeb. Jako významný specifický princip svého fungování definují nízkoprahovost.

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež realizují službu tak, aby byla umožněna maximální dostupnost, tedy ve snaze odstranit časové, prostorové, psychologické a finanční bariéry, které by bránily cílové skupině vyhledat prostory zařízení či využít nabídky poskytovaných služeb.

  • Zařízení vytváří prostředí, které je svým charakterem a umístěním blízké přirozenému prostředí cílové skupiny.
  • Pro omezení přístupu uživatele ke službě není důvodem pasivita či názorová odlišnost.
  • Uživatel má možnost zůstat v anonymitě. Jakákoliv dokumentace obsahující osobní údaje uživatele musí být vedena se souhlasem uživatele a s právem do ní nahlížet. Zařízení získává jen ty údaje uživatele, které jsou stanoveny jako nezbytné pro poskytování odborných a kvalitních služeb.
  • Pro užívání služby není podmínkou členství ani jiná forma registrace. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Uživatelé mohou přicházet a odcházet v rámci otevírací doby zařízení podle svého uvážení. Uživatel není povinen zapojit se do připravených činností.
  • Služby sociálního charakteru jsou poskytovány bezplatně.
  • Provozní doba služby odpovídá potřebám uživatele. Je k dispozici v době, kdy uživatel má podmínky přijít do zařízení (jak z hlediska dne, tak měsíce a roku). Zároveň je provozní doba služby stabilní a nedochází k jejím náhlým výpadkům.
  • Službu může využít kdokoliv z cílové skupiny bez omezení, pokud svým chováním a jednáním neomezuje a neohrožuje sám sebe, ostatní uživatele, pracovníky či efektivitu služby.

Ukotvení v zákoně o sociálních službách § 62 108/2006 Sb.

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně.

Služba obsahuje tyto základní činnosti:

a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,

c) sociálně terapeutické činnosti,

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež dle vyhlášky 505/2006 Sb. § 27

Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež obsahují tyto úkony:

a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:

1. zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity,

2. pracovně výchovná práce s dětmi,

3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,

4. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání,

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí

c) sociálně terapeutické činnosti: socioterapie, jejíž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob,

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.

Poslání

Posláním NZDM Sklep v České Kamenici je poskytovat pomoc, podporu a bezpečný prostor mladým lidem od 12-26 let z České Kamenice a přilehlého okolí, kteří zažívají náročné období svého dospívání a následně pozitivně ovlivňovat jejich přístup k životu a přístup k situacím se kterými se každodenně setkávají.

Cíle NZDM

Obecný cíl zařízení:
nabízet pomoc, podporu a bezpečný prostor při řešení nepříznivé životní situace související s dospíváním a vést klienty k samostatnému řešení každodenních situací.

Konkrétními cíli zařízení a služeb:
      –      motivovat klienty zařízení ke smysluplnějšímu trávení volného času

  • zvyšovat a posilovat dovednosti klientů v každodenních sociálních situacích
  • podporovat klienty v sociálním začlenění a vést je k orientaci ve společnosti
  • snižovat sociální i zdravotní rizika

Cílová skupina

Cílovou skupinou jsou mladí lidé ve věku od 12 – 26 let z České Kamenice, (příp. zdržující se v okolí České-Kamenice), kteří:

  • hledají alternativu k běžně trávenému volnému času, a nebo mají zájem se rozvíjet
  • se nachází v nepříznivé životní situaci
    (např. rozvod v rodině, zhoršená ekonomická situace rodiny, problémy spojené se školou, s vrstevníky, v rodině)
  • jsou ohroženi společensky nežádoucími jevy
    (závislost, šikana, konfliktní / agresivní chování, xenofobie, promiskuita, kriminalita/delikvence)

Součástí služeb je možnost spolupráce s rodiči a rodinnými příslušníky klientů a klientek NZDM, a to také zejména v souvislosti se službami sociálně aktivizační služby pro rodiny v České Kamenici.

Negativní vymezení:

– aktivní problémový uživatel návykových látek

– děti do 12 let věku

– lidé starší 26 let

Poskytované služby

  • 1. Kontaktní práce
  • 2. Situační intervence – sociálně pedagogická práce v situacích s výchovným obsahem
  • 3. Informační servis – poskytování vhodných specifických informací pracovníkem
  • 4. Volnočasové aktivity –  aktivity, poskytující náplň volného času
  • 5. Poradenství
  • 6. Krizová intervence / Pomoc v krizi – řešení krizové situace, vzniklé v životě
  • 7. Zprostředkování dalších služeb (doprovod)
  • 8. Kontakt s institucemi ve prospěch uživatele
  • 9. Případová práce – dlouhodobá individuální práce
  • 10.Skupinová práce / práce se skupinou – cílená aktivita poskytovaná skupině uživatelů, zaměřená na rozvoj psychosociálních dovedností
  • 11.Práce s rodiči a blízkými osobami klienta
  • 12.Preventivní, výchovné a pedagogické programy – speciální programy vytvořené dle specifických potřeb cílové skupiny a dané lokality
  • 13.Doučování

Zásady poskytovaných služeb

(všechny služby jsou charakterizovány jako nízkoprahové)

  • Všechny služby a nabízené činnosti jsou poskytovány bezplatně
  • Služby je možné využívat anonymně pod přezdívkou, nebo anonymním kódem
  • Do klubu mohou zájemci, klienti a klientky přicházet v rámci otevírací doby bez omezení, a nejsou povinni zapojovat se do probíhajících aktivit
  • Služby jsou poskytovány všem osobám bez rozdílu pohlaví, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, příslušnosti k národnostní či etnické menšině, majetku či sexuální orientaci
  • Provozní doba je nastavena tak, aby odpovídala potřebám zájemců o služby, či klientům. Služba je poskytována v místě, které je pro dobře dostupné pro cílovou skupinu (v lokalitě, kde žijí, nebo kde se pohybují).
  • Pracovníci respektují práva, vlastní potřeby, názory a rozhodnutí klientů
  • Pracovníci podporují klienty a klientky ve vlastní realizaci, v nezávislosti a individuálních sociálních dovednostech
  • Pracovníci dbají na individuální přístup a potřeby klientů a klientek zařízení
  • Pracovníci jsou odborně vzděláváni, mají odborné znalosti, která dále prohlubují soustavným vzděláváním, spolupracují s dalšími odborníky, institucemi, pracují v týmu, mají pravidelné supervize a porady

Vyřizování stížností

Podání stížnosti lze provést ústně (osobně nebo telefonicky) nebo písemně (poštou, emailem, osobním předáním), prostřednictvím schránky na klubu.

Stížnost lze podat na zařízení, či poskytovanou službu, její kvalitu, či způsob poskytování, nebo na pracovníka.

Stížnost může vznést kterákoli osoba, která přijde se službou do kontaktu – klienti, blízcí klienta, veřejnost.

Pracovníci mají 30 dní na vyřízení stížnosti

Stěžovatel si může pro vyřízení stížnosti zvolit zástupce.

Stížnost může být podána anonymně.

V případě zájmu a potřeby, pracovník seznámí osobu či klienta s možnostmi, jak stížnost podat.

Stížnost lze podat směrem k vedoucímu NZDM, nebo pak dále dle posloupnosti a to i v případě, kdy vyřízení stížnosti není dostatečné.

Komplexní sociální podpora pro obyvatele SVL České Kamenice, reg. č. projektu: CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0016479 

Kde nás najdete?

Dům kultury Česká Kamenice, Komenského 288, 407 21 Česká Kamenice

Vedoucí zařízeni

Miroslav Grajcar
miroslav.grajcar@seznam.cz
731 105 424

Kde nás najdete?

Dům kultury Česká Kamenice,
Komenského 288
407 21

Pracovníci klubu

Stanislava Černá (pracovnice v sociálních službách)

Tomáš Smetana (pracovník v sociálních službách)

Nikol Roučová DiS. (sociální pracovník)

Kontakt

778 521 375, 778 521 374
nzdm@chsd.cz

Otevírací doba klubu pro cílovou skupinu:

Pondělí13:00 – 18:00
Úterý13:00 – 18:00
Středa13:00 – 16:00
(poradenství a konzultace)
Čtvrtek13:00 – 18:00
Pátek13:00 – 16:00