Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi je jedním ze středisek Charitního sdružení Děčín. Je registrovanou sociální službou ( identifikátor služby 7674174). Podle Zákona o sociálních službách 108/2006 Sb, § 65-sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi. Jedná se o terénní i ambulantní sociální práci, asistenti docházejí přímo do rodin a zároveň si mohou rodiny sjednat konzultaci v prostorách služby.

Poslání:

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi se snaží pomoci udržet a rozvinout schopnosti a dovednosti rodičů v rodinách v obtížné životní situaci a přispět tak k obnově žádoucích funkcí rodiny. Podporujeme rodiče při jejich vlastní snaze o zlepšení péče o děti a komunikace mezi členy rodiny a úsilí o rozvoj a seberealizaci. Důraz klademe také na vzdělávání dětí a jejich budoucí profesní orientaci. Poskytujeme rodinám diskrétní a partnerskou spolupráci na základě sjednaných individuálních plánů.

Cílová skupina:

Pomoc je poskytována rodinám s dětmi a to:

Sociálně znevýhodněným rodinám

Rodinám v krizové situaci

Rodinám s dětmi, kterým se nedaří ve škole

Podporujeme rodiny, které nejsou schopné zajistit péči o děti podle svých představ nebo podle obecných požadavků. Pomoc rodinám je poskytována především formou pomoci rodičům, aby našli nové cesty k řešení svých životních situací. Asistenční služba jim pomáhá rozvíjet jejich potenciál, aby každodenní péči o rodinu zvládali lépe. Spolupráce v rodinách funguje na základě společně sestaveného a následně vyhodnoceného plánu, který stanovuje oblast spolupráce, cíl, kterého by chtěla rodina dosáhnout, možnosti jak cíle dosáhnout a konkrétní úkoly pro rodinu a asistentku. Spolupráce probíhá na partnerském principu.

Nejčastějšími metodami jsou učení novým dovednostem a jejich nácvik, nebo pomoc s hledáním zdrojů a jejich využívání, doprovázení rodin, praktická pomoc a podpora rodičovských kompetencí.

Služby děčínské Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi

Služby se sjednávají na základě individuálních plánů, které klienti (rodiny) sestavují s pomocí naší asistentky. Konkrétní uvedené služby jsou pouze rámcové a pokrývají nejčastější objednávky. Vždy je lze upravit podle individuálních potřeb klientů s ohledem na možnosti asistentek (fyzické možnosti, kvalifikovanost v dané oblasti apod.).

Pomoc rodinám je poskytována především formou pomoci rodičům v těchto rodinách, aby našli nové cesty k řešení svých životních situací. Jedná se o terénní sociální práci.

S rodinou je sepsána smlouva a sestaven individuální plán, určující oblast spolupráce, cíl, kterého by chtěla rodina dosáhnout, možnosti jak cíle dosáhnout a konkrétní úkoly pro rodinu a asistentku. Asistentky rodiny dle dohody 1x až 3x týdně navštěvují a spolupracují na plnění sestaveného plánu. Rodiny se musejí aktivně podílet na všech aktivitách vedoucích k vylepšení jejich situace.

 
 
 

Důležité sdělení:

SAS má za své poslání práci s rodinami s dětmi, nikdy se nepodílí na řešení partnerských problémů.

Individuální plánování:

Práce SAS probíhá podle individuálních plánů. To znamená, že po určitém seznamovacím období (asi dva měsíce) se asistentka s rodinou domluví, čeho by společně chtěli dosáhnout. Např. najít nové vhodnější bydlení, řešit situaci s dluhy nebo naučit dítě rozpoznávat tvary a barvy. Potom společně vymýšlejí, jakým způsobem by se dalo tohoto cíle dosáhnout.

Průběh spolupráce domlouvá asistentka s klientem podle jeho zájmů a preferencí a potřeb dětí v rodině. Vychází jednak z osobního cíle klienta a jednak z individuálního plánu nebo jednorázové objednávky.

Osobní cíl klienta popisuje výsledný stav, kterého chce klient za pomoci SAS dosáhnout. Vychází z poznání klientovy situace, jeho možností a schopností, přání a představ, případně řeší situace, které zásadním způsobem ovlivňují zdravý vývoj dítěte. Musí být konkrétní, měřitelný a motivující. Připravuje ho terénní asistentka s rodinou na základě rozhovorů se členy rodiny a vlastního pozorování. Do konečné podoby bude dotažen na společné schůzce zástupce/ů rodiny, sociálního pracovníka a terénní asistentky. Osobní cíl se sestavuje na celou dobu plánované spolupráce.

Individuální plán je dílčí, časově limitované a úkolově orientovaný plán s měřitelnými výstupy. V jedné rodině lze najednou pracovat maximálně na třech takových plánech. Plán sestavuje asistentka spolu s klientem. Stanovuje konkrétní měřitelný cíl spolupráce, kroky k jeho naplnění včetně rozdělení úkolů pro klienta a asistentku (cílem je co největší soběstačnost a samostatnost klienta) a doba, na kterou se plán uzavírá – maximálně je to 6 měsíců. Po uplynutí této doby asistentka s klientem plán písemně vyhodnotí a domluví se na dalších krocích – je možné buď rozvíjet stávající zakázku dalšími kroky, nebo se domluvit na realizaci jiné zakázky. Pokud se před koncem naplánované doby klientova situace změní a plán již není aktuální, nebo když klient zjistí, že mu řešení situace nevyhovuje, je možné spolupráci vyhodnotit předčasně a vytvořit jiný plán, který bude lépe odpovídat klientově situaci a naplnění jeho osobního cíle. Pro změnu plánu by však měl být jasně formulovaný důvod. Plány by se neměly měnit jen proto, že se do jejich plnění klientovi momentálně nechce.

Aktuální jednorázová objednávka je jednorázovou pomocí v aktuální situaci. Pokud je tato objednávka v souladu s nabídkou služeb SAS a její vyřešení nebude vyžadovat více než tři schůzky (např. zajištění odborného lékaře, pomoc s vyřízením dokladů, pomoc s ohlídáním dětí), není třeba sestavovat individuální plán, stačí ústní ujednání mezi klientem a asistentkou.

Charitní sdružení Děčín je pověřeno výkonem sociálně právní ochrany v následujících oblastech:

Sociálně aktivizační službu pro rodiny s dětmi v Děčíně podporují:

Aktivity projektu Spolupráce s OSPOD Děčín jsou podpořeny z dotačního programu
Rodina a ochrana práv dětí MPSV.

Kde nás najdete?

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi (v prostorách Charitního sdružení v Děčíně), Stavební 415/3, Děčín 1

Tým SAS:

Fotografie týmu

Martina Volfová – vedoucí služby

Aneta Hlaváčová – zástupce vedoucí služby

Jana Malá- terénní pracovník

Karolína Hamršmídová – terénní pracovník

Pavla Novobilská – terénní pracovník

Veronika Holá – terénní pracovník

Iveta Svobodová – terénní pracovník

Eva Štrossová – psycholog

Tereza Švandová – terénní pracovník

Monika Zemancová – psycholog

Pobočka Česká Kamenice

Náměstí Míru 272, Česká Kamenice 3. patro

Komplexní sociální podpora pro obyvatele SVL České Kamenice, reg. č. projektu: CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0016479 

Chcete se zapojit do našeho týmu jako dobrovolníci?

Velmi vítáme zájem dobrovolníků podílet se na činnosti Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. K tomu je však nutné splnit určité podmínky, které se dozvíte zde.

Telefonická objednávka konzultace:

tel.: 773 775 961 (telefonická objednávka je nutná k osobnímu jednání)

Pondělí:8:00 – 12:00
Úterý:8:00 – 9:00
Středa:10:00 – 13:00
Čtvrtek:8:00 – 9:00
Pátek:8:00 – 9:00

V případě zájmu lze domluvit na tel. čísle 773 775 961 konzultaci na adrese Boletice centrum Kamarád, Míru 152, 407 11, Děčín XXXI Boletice, vedle ZŠ Boletice-z boku školy.